Adviesdienst Ruilen en retourneren

Algemene voorwaarden van de webshop Astratex.be


Datum: 18.8.2022

I. Algemene bepalingen

1. Deze Algemene Voorwaarden (hierna 'AV' genoemd) regelen de rechten en plichten met betrekking tot de aankoop van Goederen in de online winkel www.astratex.be en maken integraal deel uit van het Koopcontract tussen de Verkoper (exploitant van de online winkel) en de Koper. Door het sluiten van het Koopcontract bevestigt de Koper dat hij deze AV heeft gelezen en ermee akkoord gaat.

2. Deze AV zijn geldig vanaf 25. 7. 2024.


II. Verklarende woordenlijst

  • Webshop – online winkel op het adres www.astratex.be.
  • Verkoper – de handelsonderneming ASTRATEX a.s., ingeschreven in het handelsregister van de Stedelijke rechtbank te Praag, afdeling C, dossier 27623, gevestigd te: Na Maninách 315/4, Holešovice, 170 00 Praag 7, Tsjechië, identificatienr.: 25944355. De Verkoper is tevens de exploitant van de webshop.
  • Consument – is elke persoon die, buiten het kader van zijn bedrijfsactiviteiten of buiten het kader van de onafhankelijke uitoefening van zijn beroep om, een Koopcontract sluit of over een Koopcontract onderhandelt.
  • Ondernemer – ASTRATEX staat geen aankopen toe op het registratie- of belastingnummer van een onderneme.
  • Koper – is een consument die via de webshop een Koopcontract sluit met de Verkoper.
  • Geregistreerde Koper – een Koper die een Registratie heeft aangemaakt en volledig heeft ingevuld in de webshop van de Verkoper.
  • Koopcontract – een contract inzake de aankoop van Goederen, gesloten tussen de Verkoper en de Koper via de webshop.
  • Consumentencontract – een koopcontract, een aannemingscontract of andere contracten onder het Burgerlijk Wetboek, als de contractpartijen enerzijds een consument en anderzijds de Verkoper zijn.
  • Goederen – artikelen of diensten die de Verkoper te koop aanbiedt via de webshop.
  • Bezorger – een contractuele bezorgdienst die het transport van Goederen van de Verkoper naar de Koper verzorgt.
  • Werkdagen – dagen in de week van maandag tot en met vrijdag, exclusief zaterdagen, zondagen en dagen waarop door de staat erkende feestdagen vallen in overeenstemming met de geldende wetgeving.
  • Burgerlijk Wetboek – Wet nr. 89/2012, Burgerlijk Wetboek.
  • Kortingscode – een reeks letters en cijfers; nadat deze in het daarvoor bestemde veld in de winkelwagen is ingevoerd wordt aan de Koper een korting op de Goederen berekend. Kortingscodes worden bekendgemaakt in het kader van reclamecampagnes of per e-mail verstuurd.
  • Cadeaubon – een kortingsbon gekocht via de webshop, in gedrukte of elektronische vorm. Deze bevat een code om in te voeren in het daarvoor bestemde veld in de winkelwagen van de webshop, waarna de waarde die op de Cadeaubon staat van de aankoop wordt afgetrokken.
  • Ruilen en retourneren via webshop – eenvoudige manier om Goederen te ruilen en te retourneren met de mogelijkheid om nieuwe Goederen te reserveren via het online formulier in de webshop.
  • Ruil- en retourperiode – de Verkoper biedt (tenzij anders vermeld in bijvoorbeeld een marketingactie) alle Kopers een standaardperiode van 45 kalenderdagen voor ruilen of retourneren vanaf de datum van ontvangst van de Goederen door de Koper. De Koper heeft de mogelijkheid om deze periode te verlengen door extra diensten te kopen – zie art. III lid 9 van de AV.
  • Beoordeling – alle beoordelingen op Astratex.nl zijn afkomstig van geverifieerde Kopers. Elke Koper ontvangt op het e-mailadres dat bij de bestelling is opgegeven een unieke link voor het geven van een beoordeling, en wel in relatie tot de concrete Goederen. Per gekocht artikel kan slechts één beoordeling worden ingevoerd. Na verzending van de beoordeling wordt de link gedeactiveerd.
  • Astratex Club – loyaliteitsprogramma (onder voorwaarde van Registratie – zie hieronder), waarin de Koper bonussen en speciale beloningen kan ontvangen in de vorm van kortingen of Bonuspunten. Gedetailleerde voorwaarden van het programma staan hieronder in het gedeelte Registratie.
  • Registratie – de mogelijkheid voor de Koper om een eigen account aan te maken in de webshop en zo een Kopersprofiel aan te maken (hierna te noemen 'Klantaccount'). In het Klantaccount wordt informatie over de Koper opgeslagen (met name e-mailadres, voor- en achternaam, bezorgadres en factuuradres, informatie over bestellingen, ruilingen en retourneerzendingen zijn verplicht), of andere optionele gegevens die door de Koper naar eigen inzicht worden verstrekt (bijvoorbeeld een foto of geboortedatum). De Koper heeft te allen tijde de mogelijkheid om zijn Klantaccount op te zeggen. Meer hierover in het gedeelte Registratie.
  • Bonuspunten – een Geregistreerde Koper ontvangt voor zijn aankopen bij de webshop van de Verkoper die hij doet onder zijn Registratie ook Bonuspunten (hierna 'Cashback Bonuspunten' genoemd), of kan in het kader van zijn Klantaccount ook beschikken over Financiële Bonuspunten (hierna 'Financiële Bonuspunten' genoemd) die hij verkrijgt door als Geregistreerde Koper te kiezen om een geldbedrag voor geretourneerde Goederen terug te storten op zijn Klantaccount in de vorm van Financiële Bonuspunten.


III. Procedure voor het sluiten van een Koopcontract

1. De plaatsing van door de Verkoper aangeboden Goederen op de website van de webshop vormt een voorstel tot sluiting van een Koopcontract; het Koopcontract komt tot stand door verzending van een bestelling door de Koper. Door het verzenden van een bestelling gaat de Koper akkoord met deze AV.

2. De Goederen in de webshop zijn naar behoren gelabeld met een naam en worden gewoonlijk weergegeven samen met een woordelijke beschrijving met informatie over de gebruikte materialen en andere kenmerken van de Goederen, op voorwaarde dat als de Goederen in verschillende maten en kleuren worden geproduceerd, de Koper de mogelijkheid heeft om de juiste maat en kleur te selecteren voordat hij de Goederen in de winkelwagen plaatst.

3. De Koper selecteert de Goederen, inclusief hun kleur, maat en andere eigenschappen, indien deze items optioneel zijn, en plaatst de Goederen in de winkelwagen door op de knop 'Toevoegen aan winkelwagen' ('In winkelwagen' of de knop met het winkelwagenpictogram) te klikken. Als onderdeel van het proces van bestelling van de Goederen heeft de Koper de mogelijkheid om terug te keren naar de individuele stappen ervan om eventuele fouten in de bestelling te controleren en te corrigeren.

4. Totdat de Koper het bestelproces heeft voltooid door op de link 'Bestelling verzenden' te klikken en de bestelling bindend wordt, heeft de Koper de mogelijkheid om de bestelling van de Goederen in elk stadium te annuleren door de hierboven beschreven afzonderlijke stappen die leiden tot de bestelling van de Goederen te onderbreken en de website waarop de bestelling van de Goederen wordt gedaan (webshop) te verlaten.

5. Na het verzenden van een bindende bestelling van Goederen ontvangt de Koper een bestelbevestiging op het e-mailadres dat bij de bestelling is opgegeven, die onder andere het bestelnummer en een samenvatting van de gegevens van het gesloten Koopcontract bevat.

6. In verband met een bestelling van Goederen kan de Verkoper telefonisch contact opnemen met de Koper op het telefoonnummer dat de Koper bij het plaatsen van de bestelling heeft opgegeven, over zaken die verband houden met de uitvoering van het Koopcontract.

7. Het Koopcontract kan worden gesloten in het Tsjechisch en het Engels.

8. De bestelling van de Koper wordt na bevestiging gearchiveerd als een gesloten Koopcontract tussen de Koper en de Verkoper met het oog op de nakoming en verdere registratie ervan. Als de Koper geregistreerd is, is de bestelling toegankelijk voor de Koper na het inloggen op zijn Klantaccount. De Koper heeft het recht om het Koopcontract kosteloos te annuleren tot het moment waarop de Goederen worden verzonden. De Koper is verplicht de Verkoper hiervan per e-mail of telefonisch op de hoogte te stellen. Wijzigingen in de bestelling en correcties van fouten kunnen worden doorgevoerd totdat de Goederen worden overhandigd voor verzending, met uitzondering van wijzigingen in de betaalmethode, die alleen met toestemming van de Verkoper doorgevoerd kunnen worden.

9. De Koper heeft de mogelijkheid om als onderdeel van het bestelproces van de Goederen extra diensten te kopen die door de Verkoper worden aangeboden. Deze extra diensten zijn:
  • „Bescherming tegen beschadiging of verlies“ is een dienst waarbij in het geval van verlies of beschadiging van de Goederen door de vervoerder, de Koper speciale klantenservice krijgt waarbij de Verkoper de situatie met voorrang beoordeelt en afhandelt en onmiddellijk nieuwe Goederen verzendt.
  • „Verlengde retourperiode“ is een dienst waarbij de periode voor herroeping van het Koopcontract wordt verlengd boven het kader van de periode uit zoals vermeld in art. IX. lid 1 van deze AV. De specifieke periode waarmee de herroepingstermijn wordt verlengd, wordt vermeld in de beschrijving van de dienst als onderdeel van het bestelproces bij aankoop ervan.
  • „Express terugbetaling“ is een dienst waarbij de Verkoper de Koper verzekert dat wanneer de Goederen worden geretourneerd als gevolg van herroeping van het Koopcontract of om welke andere reden dan ook, de Koper speciale klantenservice krijgt in de vorm van het met voorrang verwerken van een dergelijke terugzending van Goederen en terugbetaling van de aankoopprijs voor dergelijke Goederen aan de Koper.

Extra Diensten worden als afzonderlijke diensten naast de Goederen besteld. De prijs van de extra diensten wordt vermeld in de bestelling en wordt samen met de Goederen betaald. Extra Diensten worden naar hun aard vervuld op het moment van verpakking en verzending van de Goederen, en hun vervulling kan plaatsvinden vóór het verstrijken van de herroepingstermijn. In dit geval heeft de Koper niet het recht om het Koopcontract met betrekking tot deze extra diensten te herroepen.


IV. Registratie van de Koper in de Astratex Club

Volledige regels voor Astratex club – hier https://www.astratex.be/profil-edit/registration/.


V. Aankoopprijs

1. De aankoopprijzen van de Goederen en diensten worden in de webshop vermeld inclusief btw, eventuele wettelijke heffingen en andere soortgelijke kosten. De kosten van bezorging van de Goederen variëren afhankelijk van de door de Koper gekozen wijze van bezorging en betaling van de aankoopprijs.

2. De aankoopprijs die voor de Goederen wordt vermeld op het moment van bestelling is de aankoopprijs die bindend is voor de Verkoper en de Koper. Deze wordt niet gewijzigd nadat de bestelling is geplaatst, ook niet als de Verkoper de aankoopprijs voor de Goederen later aanpast of als er een promotionele kortingsactie wordt gehouden. Wanneer hetzelfde type Goederen wordt geruild voor een andere maat, betaalt de Koper dezelfde prijs als de eindprijs in de oorspronkelijke bestelling. Indien de Koper de Goederen wil ruilen voor een ander type Goederen, is de prijs van de Goederen volgens de actuele prijslijst van toepassing en kan de Koper bij het ruilen geen kortingscodes, cadeaubonnen of Bonuspunten inwisselen.

3. De Verkoper behoudt zich het recht voor om de aankoopprijs van de Goederen die te koop worden aangeboden via de webshop te wijzigen en om promotionele kortingsacties te organiseren, in overeenstemming met de geldende wettelijke voorschriften.

4. De Verkoper biedt verschillende soorten kortingen (loyaliteitskorting, kwantumkorting, korting met kortingscodes enz.). Elke korting kan slechts eenmaal worden toegepast, tenzij expliciet anders vermeld. In geval van meervoudig gebruik of als de korting wordt toegepast in strijd met de regels van de korting of kortingsactie, heeft de Verkoper het recht om een dergelijke korting te weigeren. De Koper wordt hiervan op de hoogte gesteld en krijgt de optie aangeboden om de bestelling zonder deze korting af te handelen.

5. Cadeaubonnen Een cadeaubon is ondeelbaar, wat inhoudt dat de volledige waarde die op de cadeaubon staat in één bestelling moet worden ingewisseld. Als de waarde die op de cadeaubon staat hoger is dan de totale aankoopwaarde van één bestelling, wordt het verschil niet overgeboekt naar een nieuwe cadeaubon en wordt het ongebruikte bedrag niet terugbetaald. Cadeaubonnen kunnen niet worden ingewisseld voor geld. Per bestelling kunnen maximaal vijf cadeaubonnen worden ingewisseld. Kortingscodes gelden niet voor de aankoop van cadeaubonnen, tenzij anders vermeld. De aankoop van een cadeaubon geeft de Geregistreerde Koper geen recht op Bonuspunten.

6. Kortingscodes Voor één bestelling kan slechts één kortingscode worden gebruikt. Kortingscodes kunnen niet worden toegepast op de aankoop van cadeaubonnen.

7. De waarde van gebruikte Cashback Bonuspunten uit de Astratex Club of kortingsbonnen wordt altijd evenredig verdeeld over alle Goederen van een bestelling (afgeprijsd en niet-afgeprijsd). In geval van een retourzending van Goederen uit een bestelling waarop een kortingscode of Cashback Bonuspunten zijn toegepast, worden Financiële Bonuspunten terugbetaald na aftrek van al deze kortingen. Kortingscodes hebben een beperkte geldigheidsduur en kunnen specifiek zijn voor het type Goederen, bestelbedrag enz. en kunnen alleen tot een bepaalde datum en onder bepaalde voorwaarden worden gebruikt. Bij het retourneren of reclameren van Goederen wordt de geldigheid van de kortingsbon niet vernieuwd. Bij het retourneren van Goederen (inclusief bestellingen die om welke reden dan ook niet door de Geregistreerde Koper bij de bezorgdienst zijn opgehaald), worden de gebruikte Cashback Bonuspunten voor de aankoop van de Geregistreerde Koper niet opnieuw op het Klantaccount bijgeschreven. Alleen gebruikte Financiële Bonuspunten worden opnieuw bijgeschreven.


VI. Betaalvoorwaarden

1. De aankoopprijs wordt uitsluitend in EUR betaald.

2. De Koper kan tijdens het plaatsen van een bestelling kiezen uit de volgende betaalmethoden voor de aankoopprijs van de Goederen:
  • Betaling vooraf: betaling per creditcard (GooglePay, ApplePay);
  • Inwisselen van financiële/cashback bonuspunten.

3. De gekozen betaalmethode van de aankoopprijs kan na plaatsing van de bestelling alleen worden gewijzigd met toestemming van de Verkoper.

4. Meer informatie over afzonderlijke betalingsmethoden vindt u ook onder het tabblad Bezorging en betaling van de webshop.


VII. Leveringsvoorwaarden

1. De Goederen worden door de Verkoper uitsluitend in België geleverd.

2. De Verkoper verbindt zich ertoe de Goederen samen met alle onderdelen of accessoires zoals bepaald in het Koopcontract aan de Koper te bezorgen. Bij het plaatsen van een bestelling kan de Koper kiezen uit de volgende bezorgmethoden voor de Goederen:
  • levering door een bezorgdienst op het adres dat in de bestelling is opgegeven;
  • persoonlijke afhaling bij een van de verkooppunten van onze partners.

3. De Verkoper voldoet aan zijn verplichting om de Goederen aan de Koper te bezorgen op het moment dat hij de Koper in staat stelt om over de Goederen te beschikken op de plaats van uitvoering en de Koper hiervan tijdig in kennis stelt. Indien de Verkoper de Goederen moet verzenden, levert de Verkoper de Goederen aan de Koper door deze te overhandigen aan de eerste bezorgdienst voor vervoer naar de Koper en de Koper in staat te stellen zijn rechten uit hoofde van het vervoerscontract uit te oefenen jegens de bezorgdienst. De Goederen zijn pas aan de Koper – Consument geleverd op het moment dat de Goederen aan hem worden overhandigd door de bezorgdienst.

4. Op voorwaarde dat de Goederen op voorraad zijn, verzendt de Verkoper de Goederen gewoonlijk binnen twee werkdagen na de datum waarop het Koopcontract werd gesloten naar de Koper. Indien de Koper bankoverschrijving als betalingsmethode heeft gekozen, worden de Goederen gewoonlijk verzonden binnen twee werkdagen vanaf de dag dat de betaling van de aankoopprijs is bijgeschreven op de rekening van de Verkoper.

5. De bezorgdata van de Goederen die op de website worden vermeld zijn informatief. Ze zijn gebaseerd op de verwachte levertijden van de bezorgdiensten.

6. De bezorg- en verpakkingskosten waarvoor de Koper heeft gekozen in de bestelling komen voor rekening van de Koper en worden bepaald door de actuele prijslijst van de Verkoper. De bezorgkosten van de Goederen en informatie over de bezorgmethoden van de Goederen aan de Koper zijn beschikbaar in de webshop onder het tabblad Bezorging en betaling.


VIII. Herroeping van het koopcontract en ontbinding van het contract in overleg

1. De Verkoper heeft het recht om het Koopcontract dat met de Koper is gesloten te herroepen indien de bestelde Goederen niet meer worden geproduceerd of geleverd, en in geval van een duidelijke fout in de prijs van de Goederen (d.w.z. een prijs die duidelijk afwijkt van de gebruikelijke prijs voor dit type/soort Goederen).

2. De Verkoper heeft ook het recht om het Koopcontract te herroepen indien de Koper een niet-contante betaling niet binnen één werkdag na de datum waarop het Koopcontract werd gesloten heeft verricht.

3. Een Koper kan de Verkoper op elk moment na sluiting van het Koopcontract tot het moment waarop de Goederen door de Verkoper werden verzonden verzoeken om het Koopcontract te ontbinden. Het Koopcontract wordt in overleg tussen de partijen ontbonden op het moment dat de Verkoper aan de Koper de aanvaarding van het voorstel tot ontbinding van het Koopcontract meedeelt.


IX. Voorwaarden voor herroeping van het Koopcontract door de Koper – Consument

1. Volgens art. 1829 van het Burgerlijk Wetboek heeft de consument het recht om het Koopcontract zonder opgaaf van redenen te herroepen binnen 14 dagen na ontvangst van de Goederen, of na ontvangst van de laatste levering van de Goederen, indien de koop meerdere soorten Goederen omvat of indien de Goederen uit meerdere delen bestaan. Naast het bovengenoemde wettelijke herroepingsrecht biedt de Verkoper de Koper vrijwillig de mogelijkheid om de Goederen te retourneren of te ruilen gedurende een periode van 45 dagen na ontvangst van de Goederen.

2. Herroepingsprocedure:
  • Uiterlijk op de 45e dag na ontvangst van de Goederen moet aan de Verkoper een intentieverklaring worden gestuurd om het contract te herroepen.
  • De koper is verplicht de Goederen, zo mogelijk samen met de leveringsbon – kassabon of de kaart met instructies voor ruilen of retourneren die u bij de zending met de goederen heeft ontvangen of een andere identificatie van het Koopcontract (zodat wij kunnen vaststellen om welke Goederen onder welk Koopcontract het gaat), naar de Verkoper te sturen naar het volgende adres: Astratex a.s., Jugoslávská 15, 547 01 Náchod, Czech Republic, zonder onnodig uitstel, maar uiterlijk 30 dagen na de herroeping van het contract. In overeenstemming met art. 1820 (1) (g) en art. 1832 (3) van het Burgerlijk Wetboek draagt de Koper bij herroeping van het Koopcontract de kosten voor het terugzenden van de Goederen. Geretourneerde Goederen mogen geen sporen van gebruik vertonen en moeten onbeschadigd en compleet zijn (inclusief accessoires). Bij herroeping van het Koopcontract is de Koper alleen aansprakelijk voor waardevermindering van de Goederen als die het gevolg is van hantering van de Goederen op een andere manier dan noodzakelijk om vertrouwd te raken met de aard en de kenmerken van de Goederen, met inbegrip van hun functionaliteit.

3. Na de herroeping van het Koopcontract door de Koper betaalt de Verkoper het geld zonder onnodig uitstel, maar niet later dan 10 dagen na de herroeping van het Koopcontract, terug aan de Koper, inclusief de bezorgkosten die overeenkomen met de goedkoopste methode van bezorging van de Goederen aangeboden door de Verkoper volgens art. 1832 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek. De Verkoper is echter niet verplicht om de ontvangen gelden aan de Koper terug te betalen voordat de Koper de Goederen aan de Verkoper heeft overhandigd of heeft bewezen dat hij de Goederen aan de Verkoper heeft verzonden, afhankelijk van wat zich als eerste voordoet.

4. Indien de Koper het Koopcontract herroept, worden overeenkomstig art. 1832 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek alle door de Verkoper van hem ontvangen gelden uit hoofde van het Koopcontract onverwijld, uiterlijk binnen tien dagen na herroeping van de overeenkomst, aan hem terugbetaald, met uitzondering van de zogeheten Extra Diensten. De Koper kiest hoe hij het bedrag terugbetaald wil krijgen in het online retour/ruilformulier of door de informatie leesbaar aan te geven in de begeleidende brief bij het retourpakket. Voor de terugbetaling moet het persoonlijke bankrekeningnummer van de Koper worden opgegeven. Alleen als deze manier van terugbetaling niet mogelijk is, zal de Verkoper het geld in overleg aan de Koper terugbetalen door middel van een postwissel. Het geld wordt alleen op een andere manier aan de Koper terugbetaald als de Koper hiermee akkoord gaat en als dit voor hem geen extra kosten oplevert. Geld kan niet worden teruggestort op rekeningnummers van betaalhuizen (aflossen van leningen, sparen enz.).

5. Het recht op een actievoordeel (cadeau, korting of ander voordeel) wordt toegekend als de bestelling voldoet aan alle regels van de op dat moment aangekondigde actie. Indien de Koper het Koopcontract herroept, vervalt dit recht. De Koper is verplicht om het cadeau samen met de niet-geschikte Goederen terug te sturen naar de Verkoper. Als de Koper slechts een deel van de Goederen retourneert en de waarde van de behouden Goederen de gespecificeerde drempel voor het recht op het cadeau niet overschrijdt, is de Koper ook verplicht om het cadeau te retourneren. Anders wordt de normale prijs van het cadeau in rekening gebracht.

6. Ruilen en retourneren via de webshop. De Verkoper biedt de Koper de mogelijkheid om het online formulier Ruilen en retourneren, waar de Koper ook informatie krijgt over de mogelijkheid om de Goederen gratis terug te sturen te gebruiken om de Goederen te retourneren of te ruilen. De Koper heeft bij ruilen of retourneren niet automatisch recht op betaling van de verzendkosten. Als de Koper het online formulier voor retourneren/ruilen niet gebruikt, betaalt de Koper de standaard verzendkosten volledig aan de Verkoper. De Koper kan het ruilen en retourneren via de webshop voor één bestelling herhaaldelijk gebruiken. Bij het ruilen van Goederen via bovenstaand online formulier kan geen kortingscode worden gebruikt.

7. De bijgeschreven Cashback Bonuspunten van de Geregistreerde Koper kunnen worden gebruikt. Bij ruilen van Goederen buiten het bovenstaande online formulier om kunnen eventuele Bonuspunten niet worden gebruikt.


X. Rechten in verband met gebrekkige prestaties, garantie

1. De verkoper is er jegens de Koper aansprakelijk voor dat de Goederen bij overname geen gebreken vertonen. In het bijzonder is de Verkoper jegens de Koper aansprakelijk dat op het moment dat het risico van schade aan de Goederen is overgegaan op de Koper,
  • de Goederen de kenmerken hebben die tussen de partijen zijn overeengekomen en, bij gebrek aan een overeenkomst, de kenmerken die door de Verkoper of de fabrikant zijn beschreven of die door de Koper worden verwacht gezien de aard van de Goederen en op basis van de door hen gevoerde reclame;
  • de Goederen geschikt zijn voor het door de Verkoper opgegeven gebruiksdoel of het doel waarvoor Goederen van die soort gewoonlijk worden gebruikt;
  • de Goederen in kwaliteit of afwerking overeenkomen met het overeengekomen monster of model, indien de kwaliteit of afwerking is vastgesteld aan de hand van een overeengekomen monster of model;
  • de Goederen de juiste hoeveelheid, maat of gewicht hebben; en
  • de Goederen voldoen aan de wettelijke vereisten.
2. De Koper is gerechtigd om een klacht in te dienen over gebreken aan de Goederen binnen vierentwintig maanden na de ontvangst ervan. Het bovenstaande is niet van toepassing:
  • bij Goederen die tegen een lagere prijs zijn verkocht, op het gebrek waarvoor de lagere prijs is overeengekomen;
  • op slijtage van de Goederen veroorzaakt door normaal gebruik;
  • bij gebruikte Goederen op een gebrek dat overeenstemt met de mate van gebruik of slijtage die de Goederen hadden bij ontvangst door de Koper, of
  • indien dit voortvloeit uit de aard van de zaak.

3. Indien de gebrekkige prestatie een wezenlijke schending van het Koopcontract is, heeft de Koper het recht om:

  • het gebrek te laten verhelpen door levering van nieuwe Goederen zonder gebrek of levering van de ontbrekende Goederen, tenzij dit gezien de aard van het gebrek onredelijk is. Als het gebrek slechts een deel van de Goederen betreft, kan de Koper alleen vervanging van dat deel eisen; als dit niet mogelijk is, kan hij het Koopcontract herroepen. Indien dit echter gezien de aard van het gebrek onevenredig is, vooral als het gebrek zonder onnodig uitstel kan worden opgeheven, heeft de Koper recht op kosteloos verhelpen van het gebrek;
  • op verhelpen van het gebrek door de Goederen te repareren;
  • op een redelijke korting op de aankoopprijs; of
  • op herroeping van het Koopcontract.
  • De Koper stelt de Verkoper op de hoogte van de optie die hij heeft gekozen bij het melden van het gebrek, of zonder onnodig uitstel na melding van het gebrek. De Koper kan de gemaakte keuze niet wijzigen zonder toestemming van de Verkoper; dit geldt niet als de Koper heeft verzocht om reparatie van een gebrek dat onherstelbaar blijkt te zijn. Indien de Verkoper de gebreken niet binnen een redelijke termijn verhelpt of de Koper ervan in kennis stelt dat de gebreken niet zullen worden verholpen, kan de Koper in plaats van het verhelpen van de gebreken een redelijke korting op de aankoopprijs eisen of het Koopcontract herroepen. De Koper heeft ook recht op een redelijke korting als de Verkoper geen nieuw artikel zonder gebreken kan leveren, het defecte onderdeel niet kan vervangen of het artikel niet kan repareren, en als de Verkoper de situatie niet binnen een redelijke termijn verhelpt of als het verhelpen van de situatie aanzienlijke problemen voor de Koper zou veroorzaken.

    4. Indien de gebrekkige prestatie een onbeduidende schending van het Koopcontract is, heeft de Koper recht op herstel van het gebrek of op een redelijke korting op de aankoopprijs. Zolang de Koper het recht op korting op de aankoopprijs niet uitoefent of het Koopcontract niet herroept, mag de Verkoper het ontbrekende leveren of het juridische gebrek herstellen. Andere gebreken kunnen door de Verkoper naar eigen keuze worden verholpen door het artikel te repareren of door een nieuw artikel te leveren. Indien de Verkoper het gebrek aan de Goederen niet tijdig verhelpt of weigert het gebrek aan de Goederen te verhelpen, kan de Koper een korting op de aankoopprijs eisen of het Koopcontract herroepen. De Koper kan de gemaakte keuze niet wijzigen zonder toestemming van de Verkoper.

    5. De Koper heeft ook in geval van een gebrek dat verholpen kan worden recht op levering van nieuwe Goederen of vervanging van onderdelen, indien de Goederen niet naar behoren kunnen worden gebruikt als gevolg van het opnieuw optreden van het gebrek na reparatie of als gevolg van een groter aantal gebreken. In dit geval heeft de Koper ook het recht om het contract te herroepen.

    6. Als op de Goederen of hun verpakking, in de gebruiksaanwijzing bij de Goederen of de reclame in overeenstemming met andere wettelijke voorschriften wordt aangeven hoelang het artikel kan worden gebruikt, biedt de Verkoper de Koper een kwaliteitsgarantie voor deze periode. Middels de kwaliteitsgarantie verbindt de Verkoper zich ertoe om ervoor te zorgen dat de Goederen gedurende een bepaalde periode geschikt zullen zijn voor hun gebruikelijke doel of hun gebruikelijke eigenschappen zullen behouden. De garantieperiode gaat in op het moment van levering van de Goederen aan de Koper; indien de Goederen zijn verzonden onder het Koopcontract, gaat de garantieperiode in op het moment van aankomst van de Goederen op hun bestemming. De Koper heeft geen recht op garantie als het gebrek wordt veroorzaakt door een externe gebeurtenis nadat het risico van schade aan de Goederen is overgegaan op de Koper. Dit geldt niet als de Verkoper het gebrek heeft veroorzaakt.

    7. Rechten in verband met gebreken moeten worden uitgeoefend jegens de Verkoper (hierna ook 'klachten' genoemd). Een klacht kan worden ingediend op basis van een kennisgeving van een klacht die door de Koper samen met de betreffende Goederen wordt verzonden naar: Astratex a.s., Jugoslávská 15, 547 01 Náchod, Czech Republic. Als de Koper een klacht indient, bevestigt de Verkoper schriftelijk wanneer de klacht werd ingediend, evenals de reparatie en de duur van de reparatie.


    XI. Bijzondere bepalingen over de afhandeling van klachten van de Koper – consument

    1. De Verkoper of een door de Verkoper gemachtigde medewerker neemt onmiddellijk een beslissing over de klacht, in complexe gevallen binnen drie werkdagen. Deze tijdslimiet omvat niet de tijd die volgens het type Goederen redelijk is voor een professionele beoordeling van het gebrek. Klachten moeten, met inbegrip van het verhelpen van het gebrek, zonder onnodig uitstel worden afgehandeld, uiterlijk 30 dagen na de datum van de klacht, tenzij de Verkoper en de Koper een langere termijn overeenkomen. Na het verstrijken van deze termijn heeft de Koper dezelfde rechten als wanneer het een gebrek betreft dat niet kan worden verholpen.

    2. De Verkoper is verplicht om de Koper een schriftelijke bevestiging te geven van wanneer de Koper de klacht heeft ingediend, wat de inhoud van de klacht is en welke methode van klachtafhandeling de Koper wenst; en verder een bevestiging van de datum en methode van afhandeling van de klacht, inclusief een bevestiging van de reparatie en de duur ervan, of een schriftelijke rechtvaardiging voor de afwijzing van de klacht. Alle bovenstaande informatie wordt per e-mail naar de Koper gestuurd (als bijlage wordt de ontvangstbevestiging van de klacht en het klachtrapport bijgevoegd).

    3. In overeenstemming met art. 1820 lid 1 sub j) van het Burgerlijk Wetboek meldt de Verkoper hierbij dat de Koper zich met een buitengerechtelijke klacht kan richten tot de controleautoriteit, nl. de Tsjechische Handelsinspectie. De Tsjechische Handelsinspectie behandelt buitengerechtelijke consumentenklachten op de manier en onder de voorwaarden die zijn vastgelegd in de relevante wetgeving.


    XII. Bescherming van persoonsgegevens

    Informatie over de verwerking van persoonsgegevens is hier te vinden: https://www.astratex.be/bescherming-persoonsgegevens/.


    XIII. Geschillenbeslechting

    1. Eventuele onderlinge geschillen tussen de Verkoper en de Koper zullen definitief worden beslecht door de algemene rechtbanken.

    2. Volgens Wet nr. 634/1992 inzake Consumentenbescherming, zoals gewijzigd, heeft de Koper – consument recht op buitengerechtelijke beslechting van een consumentengeschil dat voortvloeit uit het Koopcontract of een contract inzake de levering van diensten. De entiteit die bevoegd is om buitengerechtelijke geschillenbeslechting uit te voeren met betrekking tot de Verkoper is met name de Tsjechische Handelsinspectie (https://www.coi.cz/). Meer informatie is beschikbaar op de website van de Tsjechische Handelsinspectie.

    3. De buitengerechtelijke beslechting van een consumentengeschil wordt uitsluitend geïnitieerd op verzoek van de consument, en uitsluitend als het geschil niet rechtstreeks met de Verkoper opgelost kon worden. Het verzoek mag niet later worden ingediend dan 1 jaar na de datum waarop de consument zijn recht waarop het geschil betrekking heeft voor het eerst heeft uitgeoefend bij de Verkoper.

    4. De consument heeft het recht om buitengerechtelijke geschillenbeslechting online in gang te zetten via het ODR-platform dat beschikbaar is op de website ec.europa.eu/consumers/odr/.

    5. Deze procedure is geen bemiddeling overeenkomstig Wet nr. 202/2012 inzake bemiddeling, zoals gewijzigd, of arbitrage overeenkomstig Wet nr. 216/1994 inzake arbitrage en tenuitvoerlegging van arbitrale uitspraken, zoals gewijzigd, en het gebruik ervan heeft geen invloed op het recht van de partijen om hun vordering voor te leggen aan de Tsjechische Handelsinspectie of aan de rechtbank.

    6. Tijdens buitengerechtelijke schikkingsonderhandelingen zullen de verjaringsperiodes van het Burgerlijk Wetboek niet (beginnen te) lopen tenzij een van de partijen bij het geschil uitdrukkelijk weigert om de onderhandelingen voort te zetten.

    7. Toezicht op de naleving van de verplichtingen uit hoofde van Wet nr. 634/1992 inzake consumentenbescherming, zoals gewijzigd, wordt uitgevoerd door de Tsjechische Handelsinspectie (https://www.coi.cz/).


    XIV. Slotbepalingen

    Deze algemene voorwaarden zijn geldig en van kracht zoals vermeld op de website van de Verkoper op de datum van verzending van de elektronische bestelling door de Koper. De toepasselijke versie van de algemene voorwaarden wordt ook samen met de bestelbevestiging naar de Koper gestuurd. Wijzigingen in de algemene voorwaarden zijn voorbehouden.